Stajanje ili sedenje na poslu – šta je bolje?

Verovatno ste čuli da je sedenje novo pušenje. Istraživanja pokazuju da sedenje većim delom dana povećava rizik od kardiovaskularnih bolesti i dijabetesa. Nažalost, to smo skoro svi mi.

Kako nas tehnologija drži vezanim za računare i elektronske uređaje, više nas sedi duže nego ikada pre. I naše zdravlje trpi posledice.

Iako možda nećete moći da zamenite svoj radni prostor za posao koji zahteva da hodate ili da ostanete aktivni celog dana, postoji nešto što možete da uradite i da ublažite ove posledice.

Da li ste se nekada zapitali šta je bolja opcija – ako vaš posao podrazumeva dugotrajno stajanje ili sedenje? Istraživači kažu da stajanje na poslu sagoreva više kalorija nego sedenje, ali prednosti od rada na nogama variraju od studije do studije.

Rasprava o prednostima stajanja na poslu se nastavlja sa najnovijim istraživanjima koja snažno podržavaju ideju da treba da ostanete na nogama.

Stajanje na poslu sagoreva više kalorija

 

Nedavna studija je ustanovila da stajanje šest sati dnevno, umesto sedenja, ne samo da sprečava dobijanje na težini – već može pomoći ljudima da izgube dodatne kilograme.

Pored toga, aktivnost mišića usled stajanja je takođe povezana sa manjim rizikom za moždani udar i srčani udar, tvrde istraživači.

Prednosti stajanja na poslu svakako da mogu ići dalje od puke kontrole težine. Pored toga, ljudi mogu sagoreti još više kalorija jer se verovatno kreću dok stoje.

Stajanje sigurno sagoreva više kalorija nego sedenje, a razlog je u tome što je broj i volumen mišića koje pojedinac koristi dok stoji viši od sedenja.

Međutim, postoji niz zaključaka iz nedavnih studija koje uključuju da postoje određeni zdravstveni rizici usled stajanja u dugim vremenskim periodima.

Dugotrajno stajanje na poslu ipak nosi zdravstvene rizike

 

Studija iz 2017. godine, na primer, zaključila je da ljudi koji pre svega stoje dugo vremena tokom dana imaju dvostruko veću šansu da dožive srčanu bolest.

S druge strane, predugo sedenje povezano je i sa većim rizikom od ranije smrtnosti.

Nauka još uvek raspravlja šta je bolje

 

Važno je da se izbegne sedenje satima. Stajanje je veoma dobar prvi korak u razbijanju monotonije kada je u pitanju dugotrajno sedenje.

Naime, stajanje duže vreme nije bezbedno za sve ljude, kao što su to osobe koje imaju probleme sa zglobovima i krvnim sudovima. Ti ljudi bi i dalje trebalo redovno da ustaju i protegnu noge ako moraju duže da sede.

Ovo je najčešće slučaj za osobe koje muči slaba cirkulcija i proširene vene, što se naročito pogoršava usled dugotrajnog stanjanja. U tom slučaju prirodni gel za proširene vene može da pruži pomoć.

Pored problema sa previše stajanja, nauka je takođe ‘’u nedoumici’’ da li stajanje u odnosu na sedenje može zaista da pomogne ljudima da sagore više kalorija ili da izgube na težini.

Naime, ranije studije su pokazale da zapravo naizmenični periodi sedenja ili stajanja sa hodanjem zapravo izazivaju povećanu potrošnju energije.

Ipak, istraživači svakako tvrde da potencijalne prednosti stajanja nasuprot sedenju moraju biti i dalje proučavane.

Bolna leđa?

 

Dakle, da li je sedenje na poslu zaista loše za nas?

Stručnjaci kažu da povećanje telesne težine i sindrom karpalnog tunela, kao i bol u ramenima, leđima i vratu, jeu uslovi koji mogu biti pogođeni i stajanjem i sedenjem.

Ranija istraživanja su ukazala na povećanje opterećenja na lumbalnom delu kičme sa sedenjem više nego sa stajanjem.

Ono što čini sedenje u dužim vremenskim periodima štetnim za kičmu je neprekidna kontraktura mišića i tetiva stomaka i neravnoteža koja utiče na mehaniku donjeg dela leđa.

Upotreba stola za rad na kome može da se radi stojeći, čak i za jedan deo radnog dana, može smanjiti ovu neravnotežu i pomoći u održavanju boljeg poravnavanja kičme i mišićne simetrije.

Ipak, nemojte misliti da vas ovaj tzv. ‘’stojeći sto’’ oslobađa svih neugodnosti koje se mogu pojaviti tokom čitavog dana.

Baš kao što sedenje i naginjanje prema napred duže vreme može povećati pritisak na leđa, isto važi i za stajanje sa lošim položajem tela. Održavanje dobrog držanja i uzimanje čestih pauza najbolji je način da osigurate da stojite ili sedite optimalno.

Šta kažu najnovija istraživanja?

 

Najnovija istraživanja pokazuju tačnu razliku između sedenja i stajanja na poslu u smislu količine potrošnje energije u opštoj populaciji i takođe u zavisnosti od različitih polova.

Prelazak na pomenuti ‘’stojeći sto’’ nije jedini način da se osigura da stojimo više na poslu.

Gledanje televizije ili igranje igara dok se stoji, takođe je dobar način da se nađete više na nogama.

Stajanje poboljšava vaše držanje i smanjuje bolove i ukočenost. Ljudi koji se odluče da stoje u odnosu na sedenje imaju bolju sposobnost koncentracije i uopšte bistrinu uma. Nasuprot tome, sedenje opterećuje kičmu i steže mišiće grudi, ramena i vrata.

Uz to, loše dizajnirane stolice dodatno pogoršavaju posturalne probleme i nefleksibilnost uzrokovane prekomernim sedenjem.

Zapravo, najbolja opcija je naizmenično smenjivanje i jednog i drugog položaja dok ste na poslu, ali i inače.

Fenomen ‘’stojeći sto’’ – sve prednosti

 

Naučnici se slažu da previše sedenja jeste ozbiljno loše za vaše zdravlje. Ljudi koji puno sede svaki dan imaju povećan rizik od dijabetesa i srčanih bolesti.

Pored toga, sedenje sve vreme sagoreva malo kalorija, a mnoge studije su ga povezale sa povećanjem telesne težine i gojaznošću.

Ovo je veliki problem za kancelarijske radnike, jer oni sede većinu dana. Srećom, stojeći stolovi postaju sve popularniji.

Šta je stojeći sto?

 

Stojeći ili povišeni sto, odnosno sto za kojim može da se radi stojeći, je u osnovi sto koji vam omogućava da udobno stojite dok radite.

Mnoge moderne verzije ovog stola su prilagodljive, tako da možete promeniti visinu stola i praviti kombinaciju sedenja i stajanja.

Iako su istraživanja još uvek u ranim fazama, čini se da korišćenje ovog stojećeg stola može imati impresivne koristi za zdravlje. Takođe može povećati produktivnost na poslu.

U najmanju ruku, korišćenje ove vrste stola može delimično da negira štetne efekte predugog sedenja.

Evo osnovnih prednosti korišćenja stojećeg stola, koje podržava nauka.

Stajanje smanjuje rizik od povećanja telesne mase i gojaznosti

Dok je vežbanje najefikasniji način da brzo sagorite kalorije, jednostavno bi bilo korisno izabrati da stojite umesto sedenja.

Prilično lako, zar ne?

Upotreba stojećeg stola može smanjiti nivo šećera u krvi

 

Uopšteno govoreći, što se više nivo šećera u krvi povećava nakon obroka, to je lošije za vaše zdravlje.

Štetni efekti sedenja posle obroka mogu da objasne zašto je prekomerno sedenje povezano sa neverovatno većim rizikom od dijabetesa tipa 2.

Istraživanja pokazuju da upotreba stojećeg stola na poslu može sniziti nivo šećera u krvi, posebno nakon ručka.

Stajanje na poslu može smanjiti rizik od srčanih oboljenja

Nema sumnje da je više vremena na nogama korisno za zdravlje srca. Opšte je prihvaćeno da što više vremena provodite sedeći, veći je rizik od razvoja srčanih oboljenja.

Stojeći sto izgleda da smanjuje bol u leđima

 

Bol u leđima je jedna od najčešćih žalbi kancelarijskih radnika koji sede ceo dan.

Nekoliko studija pokazuje da stojeći stolovi mogu dramatično smanjiti hronični bol u leđima uzrokovan dugotrajnim sedenjem.

Stojeći sto pomaže u poboljšanju raspoloženja i nivoa energije

 

Ovi nalazi se slažu sa širim istraživanjem o sedenju i mentalnom zdravlju, koje povezuje sedentarno vreme sa povećanim rizikom od depresije i anksioznosti.

Jedna studija je utvrdila da stojeći stolovi mogu smanjiti osećaj stresa i umora, istovremeno poboljšavajući nivo raspoloženja i energije.

Stojeći sto može čak povećati produktivnost na poslu

 

Uobičajena zabrinutost kada je u pitanju stojeći sto je da on može ometati svakodnevne zadatke, kao što je kucanje na tastaturi.

Ipak, izgleda da ovi stojeći stolovi nemaju značajan uticaj na tipične radne zadatke.

U studiji koja je obuhvatila 60 mladih službenika, upotreba stojećeg stola na 4 sata svaki dan nije imala uticaja na ukucane znakove po minuti ili greške u kucanju.

Imajući u vidu da stajanje poboljšava raspoloženje i energiju, korišćenje stojećeg stola verovatno će povećati produktivnost, umesto da je ometa.

Vreme je da počnemo da stojimo

Smanjenje sedentarnog vremena može poboljšati fizičko, metaboličko i čak mentalno zdravlje. To je razlog zašto je manje sedenja i više stajanja važna promena životnog stila.

Ako planirate da počnete da koristite stojeći sto, preporučuje se da podelite vreme 50:50 između stajanja i sedenja.

Ergonomski dizajnirani povišeni stolovi, iako skupi, postaju dostupni na nekim radnim mestima. Neke kompanije eksperimentišu sa ovakvim stolovima kako bi povećali fizičku aktivnost radnika tokom dana.

Čak i ako nemate pristup ovim progresivnim opcijama, možete se potruditi da se češće podignete tokom dana. Ako ste vezani za svoj radni sto, povećajte svoju aktivnost – prošetajte tokom pauze za ručak, parkirajte se dalje na parkingu i krećite se što je više moguće kada ste slobodni i vikendom.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *